1976 m. Vilniuje, pogrindyje, buvo įkurtas slaptas universitetas. Jo vėliavoje akis pagauna lietuviškas spalvas – geltoną, žalią, raudoną. Pagrindinė universiteto tezė – demokratinis socialistinis humanizmas, simbolis – planetos, kurioje susitinka žmonės, kontūras. Universitetui buvo suteiktas poeto, humanisto Antano Strazdelio vardas. Vienas iš universiteto įkūrėjų buvo Vytenis Povilas Andriukaitis.
Toliau pateikta ištrauka iš Ingos Liutkevičienės knygos „Lietuviškas imunitetas: Vytenio Povilo Andriukaičio gyvenimo interviu“ (2012).
3 SKYRIUS
POGRINDŽIO UNIVERSITETAS
Daug kam sovietmečiu idėja steigti pogrindinį universitetą galėjo panašėti į beprotybę ar savanorišką virvės užsinėrimą ant kaklo.
Nebuvome kvaili, mėginome apsisaugoti, laviruoti. Turėjome steigti universitetą taip, kad jis vienu metu būtų ir legalus, ir nelegalus, legaliai tai būtų visuomeninė veikla (gelbėjo tai, kad v. Kutorga buvo pripažintas antifašistas, o universitetas – liaudies švietimo ratelis, kairiosios minties), o toje veikloje paslėpti tai, ką darome nelegalaus, užmaskuoti. Nutarėme steigti tuometinei valdžiai priimtiną Liaudies švietimo universitetą – Antano Strazdelio humanistinės socialistinės minties universitetą. Sovietmečiu liaudies švietimo universitetai buvo populiarūs, jie veikė šviečiamosios krypties „Žinijos draugijos“ sistemoje, juose buvo skaitomos įdomios paskaitos ir mums taip pat tai buvo puiki priedanga. Universiteto rektoriumi tapo V. Kutorga.
Antanas Strazdelis – poetas, bet ne toks žinomas kaip kiti, pavyzdžiui, Maironis. Kodėl steigėte būtent jo, o ne kokio kito žmogaus vardo universitetą?
Antanas Strazdelis buvo toleruojamas sovietinių ideologų, nes tai buvo kunigas, sulaužęs bažnytines normas, pirmasis parašęs poemą apie vargą, siūlęs sukilti prieš vargą ir neteisybę, skurdą. Tai – liaudies vaikas, poetas, humanistas. Štai ištrauka iš jo eilėraščio: „Lietuviai – pikti žmonės/ Tarp jų nėra malonės/Tarp jų trūksta meilystės/ O labiausiai – žmonystės“. Poetas pirmą kartą sukūrė lietuvišką humanizmo sąvoką – žmonystė. Jis išryškino žmonystės stokos problemą mūsų literatūroje ir gyvenime. Jo humanistinės pažiūros iš tiesų imponavo mums. Universitetas veikė nuo 1976 metų sausio 3-iosios iki 1981 metų. Sukūrėme universiteto himną, patys pagaminome kelių spalvų vėliavą. Geltona vėliavos spalva – mikrokosmoso simbolis. Mat, norint per mikroskopą stebėti ląsteles, reikia ryškaus apšvietimo. Juoda spalva – tai makrokosmosas. Tik tamsią naktį, toli nuo miesto apšvietimo atsiveria didinga Visatos panorama. Žalia – tai mūsų planetos Žemės, ekologinės harmonijos spalva. Raudona – tai žmogaus įkaitusios emocijos, karštas kraujas, humanistinis altruizmas. Balta – tai proto, idėjos, žmonijos istorinės atminties spalva – noosferos spalva. O galime įžvelgti ir Lietuvos trispalvės derinį. Universiteto pagrindinė tezė – socialistinis demokratinis humanizmas (SDH), o simbolis – planetos kontūras, kur susitinka žmonės. Žmogus sutinka žmogų, pasiryžęs jam daugiau savęs atiduoti, nei iš jo sau gauti.
Tokia buvo humanistinė altruizmo formulė – daugiau duoti nei gauti. Ketverius metus buvau šio universiteto dekanas, paskaitas skaitė 76 lektoriai. Daktaras V. Kutorga buvo onkologas, medikas, medikų istorikų draugijos narys, Onkologų draugijos narys, labai aktyvus visuomenininkas, intelektualas, pats skaitydavo mums paskaitas, labai daug dirbo. Buvau jo dešinioji ranka, priklausiau Medikų istorikų draugijai, mes Kaune padėjome kurti ir Medicinos istorijos muziejų.
A. Strazdelio universitetas negalėjo taip staiga išdygti kaip grybas po lietaus. Turėjo būti kažkoks įdirbis, kažkokios idėjos, kol visa tai įgavo realų pavidalą.
Niekas niekada neatsiranda šiaip sau. Maždaug 1972–1974 metais faktiškai vadovavau folkloriniam būreliui, kuris glaudėsi Rumšiškėse, Liaudies buities muziejuje. Būrelį įsteigėme pasiūlius folkloristui Petrui Vėlyviui ir disidentui, gydytojui Povilui Butkevičiui, kuris pats turėjo didelę šeimą, gerai suprato jaunimą, kraštotyrą lankė ir jo dukra Ramunė. Jie pakišo man mintį, ar nevertėtų folkloro muzikos būrelį įsteigti ir Rumšiškėse. Įsteigėme, ten susiradę bendraminčių, viena jų – Nijolė Pliuraitė. Mes kėlėme reikalavimus, kad šiame būrelyje būtų skaitomos Lietuvos istorijos, etnografijos, menotyros paskaitos, kad būrelio nariai aktyviai rinktų medžiagą, rašytų referatus, įsipareigotų atlikti ir praktinius darbus, susijusius su Tėvynės pažinimu. O taip pat prisiimtų ir narystės būrelyje moralinius įsipareigojimus. Turėjome tikslą per tą būrelio veiklą apimti ir visus Lietuvos regionus, surasti juose aktyvių lietuvybės puoselėtojų, patikimų bendradarbių.
Taip realiai plėtėsi ir žmonių bei pažinčių ratas. Taigi pagrindus universitetui dėjome jau kraštotyrinėje ir folklorinėje veikloje, mezgėsi bendravimas su disidentiniu katalikų pogrindžiu ir disidentiniu rusų pogrindžiu, su aktyviais tarybinės inteligentijos atstovais. Taip bandėme ieškoti atsvaros sovietinei tikrovei. Žinoma, tada nebuvome įtakingi ir galingi, bet dirbome su viltimi. Gyvavo etnografiniai pogrindiniai vakarėliai ir pogrindinės mokyklos, paskaitos, kuriose mus mokydavo disidentai P. Butkevičius, L. Dambrauskas, dailės istorikas P. Galaunė, dramaturgas J. Grušas, folkloristė Marijona Čilvinaitė, dailininkas Vytautas Ciplijauskas, su kuriuo esame išdainavę gausybę gražių liaudiškų dainų ir kurio spalvingi paveikslai primena – žiūrėkime į rudenį, į tiltus, į tekantį vandenį, į medžių šaknis ir ieškokime Lietuvos. Mylėjome Kauno intelektualus, dailininkus, ypač Liudą Truikį.Kai Liudas Truikys su savo žmona, operos soliste Marijona Rakauskaite eidavo Laisvės alėja, nuo jų elegantiškos poros negalėdavai atitraukti akių – pora atrodė lyg šedevras. M. Čilvinaitė buvo A. Smetonos laikų žiežirbininkų – socialistinio jaunimo sąjungos aktyvistė. Ji man, išvykstant į BAM‘ą, padovanojo šuninukę – iš šuns kailio pasiūtą liemenę, kurią turiu iki šiol. Žinoma, ji jau apiplyšusi, bet vis dar labai šilta, pasiimu ją į visus turistinius žygius, vilkiu vakarais prie laužo, pasidedu vietoj pagalvės.
Mes įsteigę liaudies folkloro grupę prie Liaudies buities muziejaus, siekėme sukurti platų etnografinį tinklą, skatinti tautinį, kultūrinį sąmoningumą, tautinių vertybių puoselėjimą, mums buvo svarbu, kad žmonės nesurusėtų, neatitrūktų nuo savo šaknų, nenutautėtų. Mūsų folklorinis būrelis gyvavo pustrečių metų, nes visą laiką buvome stebimi saugumo. Kai dėl KGB spaudimo šį būrelį teko uždaryti, mes 1974 metais prisiglaudėme pas Mamertą Karklelį Statybininkų kultūros rūmuose. Pastatėme K. Donelaičio poemą „Metai“, kuri skambėjo kaip himnas lietuvybei ir lietuviškumui priminti. Premjeroje salė lūžo nuo žiūrovų gausos. Iš „Metų“ išspaudėme tokią roko operą, trenkėme tokius muzikinius „gabalus“, kad abejingų neliko. Tačiau šios veiklos neužteko. Klausimas, kokia turėtų būti nepriklausoma Lietuva – nedavė ramybės. Reikėjo ieškoti tvirtesnės pasaulėžiūros ir gilesnių žinių, norint atsakyti į klausimą, kokia turėtų būti nepriklausoma Lietuva. Vyko paskaitos, savišvieta, diskusijos – šios veiklos išdavoje ir atsirado A. Strazdelio universitetas.
Gaila, kad kai kurie folkloristai dabar tapo nacionalpatriotais, ura patriotais, radikalais, megztomis beretėmis ir aršiai puola mane už tai, kad pasirinkau demokratinio socializmo kelią. Bet jį pasirinkau dar tarybiniais laikais, po ilgų studijų metų. Žinoma, tada visi, įvairių politinių įsitikinimų žmonės, pasisakėme už lietuvybę, bet kas būtų buvę, jei tokie nacionalistiniai šūkiai „Lietuva – lietuviams“, kokius vis dažniau girdime dabar, būtų skambėję Sąjūdžio kūrimosi metais, 1989 metais? Jokio Sąjūdžio tuomet nebūtų buvę, visas pasaulis būtų nuo Lietuvos nusigrežęs, manydamas, kad gimė nauja nacionalistinių radikalų ar net neofašistų karta.
Būtų keista ir įtartina, jei už tokią veiklą, kad ir kruopščiai slepiamą ir maskuojamą, nebūtumėte patekęs į saugumo akiratį.
Žinoma, buvau pastebėtas ir mano veiklą sekė. Kažkas iš lankiusiųjų folkloro būrelį studentų buvo užverbuoti saugumo. Mane išdavė. Saugumas žinojo ne tik apie tikrąsias veiklos intencijas pogrindiniame universitete, jie turėjo duomenų ir apie mano pogrindinę veiklą medicinos institute. Kaip jau minėjau, visai neseniai, prieš keletą metų, iš archyvinių KGB dokumentų sužinojau, kad buvau išduotas savo aplinkos žmonių. Turiu dokumentą, kuriame rašoma: „Operatyviniu būdu gauta duomenų, kad Andriukaitis Vytenis ir jo ryšys Andrejevas (klasės draugas), iki antitarybinių atsišaukimų platinimų namuose laikė rašymo mašinėlę ir didelį kiekį medžiagos, kuriuos po to paslėpė. Be to, Andriukaitis Vytenis ir jo brolis Petras siūlė agentui Pranui sukurti antitarybinę koordinuotą grupę. Atsišaukimų gaminimą ir platinimą jie laikė efektyvia antitarybinės kovos forma“. Vadinasi, agentas Pranas buvo vienas iš mano artimų draugų.
Mano kolega signataras A. Patackas man pasakė, jog įtaria vieną mūsų bendrą draugą, kad šis neva buvo tas agentas. Kaip minėjau, nenorėdamas apkalbėti žmogaus, aš jam parašiau laišką ir paprašiau išsklaidyti mano abejones. Jis, kaip jau sakiau, savo atsakyme paneigė buvęs tuo agentu. Šiandien jis yra mokyklos direktorius, turi užauginęs tris vaikus. Graži šeima, reikia ją saugoti, tad tikiu, kad galėjo būti ir kitų asmenų, kurie gal buvo rašę agentūrinius pranešimus. Tada niekaip nesupratau, kodėl mano gyvenimas pakrypo taip netikėtai. 1976 metais rugsėjo 15 dieną buvau suimtas, tuo pat metu Klaipėdoje suėmė mano brolį Petrą. A. Strazdelio universitetas veikė nuo tų pačių metų sausio mėnesio, todėl klausimų dėl suėmimo dabar jau nekyla. Mat, saugumas sekė ir kitus mano žingsnius, bet apie A. Strazdelio universiteto įsteigimą mane tardantieji tuo metu dar nežinojo.
Nejaugi, matydamas, kas vyksta, kad esate sekamas, vis tiek toliau rizikavote savo laisve? Juk buvo galima rinktis ir pasyvesnę, mažiau regimą rezistenciją?
Matydamas, kad man Lietuvoje bus vis sunkiau veikti, 1975 metais, baigęs KMI, pasiprašiau išleidžiamas į BAM‘ą, kur virė vieno didžiausių sovietmečio projektų Baikalo-Amūro magistralės statybos, ten statė geležinkelį, trūko medikų. Taigi kaip jaunasis specialistas pasiėmiau paskyrimą dirbti BAM‘e. Draugams pasakojau norįs važiuoti ir atsidurti tokioje vietoje, kur įgyčiau daugiau medicinos praktikos. Maniau, atidirbsiu pagal paskyrimą privalomus trejus metus, grįšiu į Lietuvą, gausiu butą (nes tokios privilegijos buvo ten atidirbus). Giliai širdyje tikėjausi galėsiąs apvažiuoti visas Sibiro vietas, surinkti medžiagą apie tremtinius, kalinius, kalėjimus, lagerius, galbūt kai kur pavyks pastatyti paminklus, be to, galėsiu užmegzti ryšius su Rusijos disidentais, galėsime pamėginti kurti kairiųjų socialistų organizaciją įvairiose SSRS vietose.
Planus papasakojau broliui Petrui, draugui Petrui Kimbriui ir dar vienam žmogui, kurio pavardės dabar specialiai nesakau. Niekas daugiau apie tikruosius mano vykimo į BAM‘ą planus nežinojo. Tačiau manęs laukė staigmena – vietoj to, kad atsidurčiau BAM‘e, atsiduriau Radviliškyje, geležinkelio poliklinikoje. Saugumas, gavęs informacijos apie tikruosius mano ketinimus, pasistengė. Buvo 1975 metų liepa, kai sužinojau, kad mano paskyrimas yra pakeistas. Įniršau – parašiau skundą TSRS sveikatos apsaugos ministrui ir pareikalavau Sovietų Sąjungos sveikatos ministro, kad man grąžintų paskyrimą. Rugpjūčio 21 dieną priėmė sprendimą, kad gaunu laisvą diplomą, t.y. galiu pasirinkti vietą, kur dirbsiu Lietuvoje. Daug kartų klausiau savęs – kaip galėjau būti iššifruotas ir negalėjau atsakyti. Supratau viena – izoliacija susijusi su tuo, kad kažkas gerai žinojo informaciją ir tikruosius mano tikslus Sibire. Nesupratau, iš kur jie gali visą tai žinoti. Netikėjau. Pasilikau Lietuvoje, negavau darbo. Supratau, kad mano padėtis bloga, tačiau nepaisant to, nenutraukėme nelegalios pogrindinės veiklos. Ir po viso to mes vis tiek įsteigėme A. Strazdelio universitetą.
Visgi galiausiai gavote darbo pagal įgytą gydytojo chirurgo profesiją?
Tada jau aiškiai žinojau, kad esu suvaržytas, mano veikla akylai stebima. Nors bandžiau įsidarbinti profesoriaus Leono Klumbio vadovaujamoje neurochirurgijos katedroje Kauno medicinos instituto klinikose, Respublikinėje klinikinėje ligoninėje, tačiau tam nebuvo lemta išsipildyti, nes profesorius gavo nurodymą nepriimti manęs. Jis man akis į akį pasakė: „Vyteni, tavo kelias bus sunkus, tepadeda tau Dievas“. Išėjau aiškiai supratęs – Kaune niekur negalėsiu dirbti, nors internatūrą atlikau Kauno trečiojoje ligoninėje. Saugumo nurodymu Sveikatos ministerija man parinko dvi vietas – Mažeikius arba Ignaliną. Nors turėjau laisvą diplomą niekur kitur darbo negavau. Išvažiavau į Ignaliną.
Ten dirbau aštuonerius metus irgi oponuodamas santvarkai – nesilanksčiau vietinei valdžiai, neėmiau iš profsąjungos nė vieno talono jokiai prekei įsigyti, o juk tada profsąjungos skirstydavo ne tik butus, automobilius, bet ir baldus, buitinę techniką, kilimus, kelialapius į sanatorijas. Nieko neėmiau – baldus pats pasidariau iš lentų ir medžio plokščių, pasidariau stalą, kurio kojas padariau iš šakotos obels kamieno. Sekcija, kurią tada sumontavau, turiu ir dabar namuose Vilniuje. Kadangi iš Ignalinos vėliau krausčiausi į Vilnių, į Mėnulio gatvę, o iš ten – į dabartinį butą Vilniaus senamiestyje, mano savadarbiai baldai gerokai nukentėjo. Neprašiau ir paskyros automobiliui. Mašinos sovietmečiu neturėjau, pirmąjį automobilį savo gyvenime įsigijau 1997 metais, tai buvo „Rover“ ir jį atidaviau savo sūnui Šarūnui, bet už tai esu sukaupęs milžinišką per tris kambarius biblioteką. Kodėl nesinaudojau profsąjungų teikiamomis gėrybėmis? Iškėliau sau asmeninį iššūkį, kad su sovietu valdžia nekolaboruosiu ir savo principų už kokį nors daiktą neišduosiu. Lyg ir naivus šiandien atrodo toks principas, bet visuotinio deficito ir visuotinio skirstymo pagal talonus laikais, tai buvo šiokia tokia pozicija.
Kaip vėliau visgi pavyko persikėlti iš mažo miestelio į sostinę ir dar tapti prestižinės chirurgijos srities – širdies chirurgu?
Neįtikėtinas atsitiktinumas. Aš jau buvau įpratęs prie pilvo ertmės chirurgijos, be to, baigiau ir Vilniaus Universiteto istorijos fakultetą. Norėjau iš Ignalinos keltis į Vilnių ir tęsti šį darbą. Bet atsitiko kitaip – į Ignaliną dėl krūtinės ląstos traumos operacijai buvo iškviestas kardiochirurgas. Širdies chirurgas, dabar profesorius, o tada docentas Giedrius Uždavinys per operaciją manęs paklausė, ar ne mano tėvas Alfonsas Andriukaitis, parašęs pogrindyje platinamą knygą „Bausmė be nusikaltimo“ ir prisipažino ją skaitęs. Po pašnekesio jis man pasakė: „Mums reikia chirurgų. Atvažiuok į Vilnių“. Kiek pagalvojęs sutikau pereiti į šią širdies chirurgijos sritį, žinoma, viską vėl reikėjo pradėti nuo pradžių. Tuo metu klinikai vadovavo profesorius, garsusis širdies chirurgas Algimantas Marcinkevičius. Jis manimi patikėjo ir ištraukė iš Ignalinos. Per dvejus metus taip patobulėjau, kad man suteikė teisę širdį operuoti savarankiškai. Ir jaunesnių kolegų komanda, su kuria dirbau ir iš kurios mokiausi, dabar yra jau jaunesnės kartos medicinos garsenybės: G. Kundrotas, G. Kalinauskas, V. Lebetkevičius, V. Tarutis, K. Versockas ir kiti . Dvejus metus kasdien važinėjau iš Ignalinos į darbą Vilniuje traukiniu, vėliau pavyko pasikeisti ir butą iš Ignalinos į Vilnių. Subačiaus gatvėje gyvenu iki šiol.
<...>
***
In 1976, a secret underground university was established in Vilnius. The eye-catching colours of the Lithuanian flag – yellow, green, and red – were reflected in the flag of the university. The main mission of the university was democratic socialist humanism, while the symbol was the outline of a planet where people meet. The university was named after the Lithuanian poet and humanist Antanas Strazdelis. One of the founders of the university was Vytenis Povilas Andriukaitis.
The following is an excerpt from Inga Liutkevičienė’s book Lithuanian Immunity: Life Interview of Vytenis Povilas Andriukaitis (2012).
SECTION 3
UNDERGROUND UNIVERSITY
Don’t you think that to many people of those days the idea of establishing an underground university under the Soviet regime might have seemed madness or the voluntary hanging of a rope around one’s neck?
We were far from being stupid, we did try to protect ourselves, to manoeuvre. We had an idea to establish the university to serve both functions, legal and illegal at the same time. Legally it had to be a public activity (it was protected by the fact that V. Kutorga was recognised as an anti-fascist, while the university was supposed to be a circle of popular education, of leftist thought), and that activity had to disguise and to hide our illegal activities. We decided to establish a People’s Education University acceptable to the then government – the Antanas Strazdels University of Humanistic Socialist Thought. In the Soviet era, public education universities were popular, they operated within the system of the educational direction of the “Knowledge Society”, in which interesting lectures were given, and it also served us as a great cover. V. Kutorga became the rector of the university.
Antanas Strazdelis was a poet, yet not as well-known as others, for example, Maironis. Why did you establish a university named after him but not after someone else?
Antanas Strazdelis was tolerated by Soviet ideology makers due to the fact that he was a priest who broke church norms, and who was the first to write a poem about misery, calling for a rise against misery, injustice and poverty. This is a child of the people, a poet, a humanist. Here is a quote from his poem: “Lithuanians are evil people/ Among them there is no grace/ Among them there is a lack of love/ And most of all, a lack of humanity”. This poet was the first to create the Lithuanian concept of humanism – humanity. He highlighted the problem of a lack of humanity in our literature and life. We were really impressed with his humanistic views. The university operated from January 3, 1976 to 1981. We created a university anthem and made a multi-coloured flag ourselves. The yellow colour of the flag was a symbol of the microcosm. After all, in order to observe cells through a microscope, you need bright lighting. Black was representing the macrocosm. Only on a dark night, far from the city lights, does the magnificent panorama of the universe open up. Green represented the colour of ecological harmony of our planet Earth. Red stood for a person’s heated emotions, hot blood, humanistic altruism. White reflected the colour of the mind, the idea, a historical memory of mankind – the colour of the noosphere. So, a combination of the Lithuanian tricolour flag was also visible. The main mission of the university was Socialist Democratic Humanism (SDH), while the symbol was the outline of a planet where people meet. A person meets a person who is determined to give more of himself to others than he is to receive from them.
This was the humanist formula for altruism – to give more than one receives. I was the dean of this university for four years, 76 lecturers gave lectures. Dr. V. Kutorga was an oncologist, a physician, a member of the Society of Medical Historians, a member of the Society of Oncologists and a very active public figure, an intellectual who used to give us lectures and worked very hard. I was his right-hand man, I belonged to the Society of Medical Historians, and we also helped to establish the Museum of Medical History in Kaunas.
Antanas Strazdelis University could not have sprung up so quickly like a mushroom from the rain. You must have done some preparatory work before your idea took real shape.
Nothing ever comes out of nothing. From 1972 to 1974 I was actually the leader of the folklore club which was based in the Folk Household Museum of Rumšiškės. We established the group following the suggestions given by folklorist Petras Vėlyvius and the dissident doctor Povilas Butkevičius, who himself had a large family and understood young people well. His daughter Ramunė also attended the regional history circle. To consider the idea of establishing a folklore music club in Rumšiškės was also their suggestion. After finding like-minded people there, such as Nijolė Pliuraitė, we managed to establish this club in Rumšiškės. We required that lectures on the history, ethnography and art of Lithuania be delivered in this club, that the members of the club actively collect material, write research papers, and undertake practical work related to the acquisition of knowledge of the Motherland, and thereby assume the moral obligations of membership in the circle. We had the goal of involving all the regions of Lithuania in the activities of the club, to find active Lithuanians and reliable co-workers to promote Lithuanian historic and cultural values.
As a result of these activities, the circle of people and acquaintances was expanding. The foundations for the university were laid by our activities carried out in the fields of local history and folklore, communication with the dissident Catholic underground and the dissident Russian underground, with active representatives of the Soviet intelligentsia. These were our attempts at finding a counterbalance to the Soviet reality. We were neither influential nor powerful then, but we worked and nourished a hope. There were ethnographic underground parties and underground schools and lectures where we were taught by dissidents such as P. Butkevičius, L. Dambrauskas, the art historian P. Galaunė, playwright J. Grušas, folklorist Marijona Čilvinaitė, painter Vytautas Ciplijauskas, all of whom we sang many beautiful folk songs with and whose colourful paintings inspired us to look at autumn, bridges, flowing water, tree roots and thus discover Lithuania. We loved Kaunas intellectuals and artists, especially Liudas Truikis.
When Liudas Truikys and his wife, the opera soloist Marijona Rakauskaitė, used to walk down Laisvės Avenue people couldn’t take their eyes off this elegant couple – the couple looked like a masterpiece. M. Čilvinaitė was an activist of the socialist youth union of Žiežirbinikai (The Sparkers) during the time of Antanas Smetona. When I left for BAM (Baikal-Amur Mainline), she gave me a vest made of dog fur, which I still possess. Of course, it’s already tattered but still very warm, I take it with me on all my hiking trips, I wear it around the fire in the evenings or use it instead of a pillow.
By establishing a folk folklore group at the Folk Household Museum, we aimed to create a wide ethnographic network, promote national and cultural awareness, and foster national values. Our folklore group existed for two and a half years because we were watched by security all the time. When, in 1974, this group had to be closed due to KGB pressure, we took refuge with Mamertas Karklelis in the Builders’ Culture Palace. We staged the poem Metai by K. Donelaitis which sounded like an anthem reminding us of Lithuania and the Lithuanian identity. The first night performance attracted such a huge audience that the hall was packed to capacity. We squeezed such a rock opera out of Metai, hit such musical “pieces” that there were no indifferent people. However, we did not limit ourselves with this activity. The question that did not give me peace was the one about what independent Lithuania should be. It was necessary to look for a broader outlook and deeper knowledge in order to answer the question of what independent Lithuania should be like. Ongoing lectures, self-studies, discussions and other activities gave birth to A. Strazdelis University.
It is a pity that some folklorists have now become national patriots, hurrah patriots, radicals, knitted berets and fiercely attack me for choosing the path of democratic socialism. But I chose it back in Soviet times, after many years of study. Of course, then all of us, people of various political convictions, stood up for Lithuania, but what would have happened if such nationalist slogans “Lithuania - for Lithuanians”, which we hear increasingly more often now, had sounded in the year of the creation of Sąjūdis, in 1989? There would have been no Sąjūdis, the whole world would have turned away from Lithuania, thinking that a new generation of nationalist radicals or even neo-fascists had been born.
It would be strange and suspicious if your activities, even carefully concealed and disguised, had not come under the radar of security.
There is no doubt that I was noticed and my activities were followed. Some of the students who attended the folklore club were recruited by security. I was betrayed. Not only did security know about the true intentions of the underground university, they also had information about my underground activities at the medical institute. As I have already mentioned, quite recently, a few years ago, I learned from archive documents of the KGB that I was betrayed by people from my environment. I have a document in which was written: “In an operational way, data was obtained that Andriukaitis Vytenis and his relation Andrejevas (a classmate) kept a typewriter and a large amount of material at home before the distribution of anti-Soviet circulars, which they then hid. In addition, Andriukaitis Vytenis and his brother Petras suggested creating an anti-Soviet coordinated group to agent Pranas. They considered the production and distribution of circulars to be an effective form of anti-Soviet struggle.” Agent Pranas was one of my close friends.
My fellow signatory A. Patackas told me that he suspected one of our mutual friends of being that agent. As I mentioned, I did not want to slander the man, so I wrote him a letter and asked him to clear my doubts. He, as I said, denied in his reply that he had been that agent. Today he is a school principal and has raised three children. A beautiful family, it deserves to be protected, so I believe that there could have been other persons who might have written agency reports. At the time, I had no idea why my life had taken such an unexpected turn. I was arrested on 15 September, 1976, at the same time my brother Petras was arrested in Klaipėda. A. Strazdelis University had been operating since January of the same year, therefore, there are no questions as to the arrest now. After all, the security followed my other steps as well, but those who were interrogating me were not aware of the establishment of A. Strazdelis University at that time.
Apparently after seeing what was going on, being followed, you seem to have continued risking your freedom. After all, it was possible to choose a more passive, less visible resistance, wasn’t it?
I was aware of the fact that it would be more and more difficult for me to work in Lithuania. In 1975, after graduating from KMI (Kaunas Medical Institute), I asked for permission to leave for BAM where the construction of one of the biggest projects of the Soviet era, the Baikal-Amur Mainline, was underway. A railway was being built there, and there was a shortage of doctors. So, as a young specialist, I accepted the appointment to work at BAM. I told my friends that I wanted to go and find myself in a place where I could get more medical practice. I thought I would work for the three years required by the appointment, return to Lithuania, and get an apartment (because there were such privileges after working there). Deep in my heart, I hoped to be able to go around all parts of Siberia, collect material about people in exile, prisoners, prisons, camps, and maybe there would be a chance to build monuments somewhere. In addition, I would be able to establish relations with Russian dissidents, and we would be able to attempt the creation of a left-wing socialist organization in various parts of the USSR.
I told to my brother Petras about the plans, along with my friend Petras Kimbrys and another person whose name I am not saying now on purpose. No one else knew about my real plans about going to BAM. However, a surprise was looming ahead – instead of ending up at BAM, I ended up in Radviliškis, the railway polyclinic. Security had been tipped off about my true intentions and intervened. It was July 1975 when I learned that my appointment had been changed. I was furious – I wrote a letter of complaint to the Minister of Health of the USSR and demanded that the Minister of Health of the Soviet Union return my appointment. On 21 August they made a decision that I receive a free diploma, i.e. I could choose the place of employment in Lithuania. I asked myself many times – how could they have known about me and was not be able to find the answer. I realized one thing – this isolation was related to the fact that someone was well aware of the information and my real goals in Siberia. I didn’t understand how they could know all that. I didn’t believe it. I stayed in Lithuania, I did not get a job. I realized that my situation was bad, but despite this, we did not stop the illegal underground activities. And after all that, we still managed to establish A. Strazdelis University.
How did you end up getting a job as a doctor-surgeon?
At that time I clearly knew that I was under pressure, that my activities were being monitored closely. Although I tried to get a job in the Department of Neurosurgery, headed by Professor Leonas Klumbys in Kaunas Medical Institute Clinics, Republican Clinical Hospital, it was not destined to happen because the professor had received an order not to accept me. He said to me face to face, “Vytenis, your path will be difficult, may God help you.” I left with a clear understanding that I wouldn’t be able to get employment anywhere in Kaunas even though I had completed an internship at Kaunas third hospital. According to the security instructions, the Ministry of Health chose two places for me – Mažeikiai or Ignalina. Although I had a free diploma, I did not get a job anywhere else. I left for Ignalina.
In Ignalina I worked for eight years. During that period, I continued resisting the system – refused to appease the local government, did not accept a single coupon from the trade union to buy any goods, and in those days the trade unions used to distribute not only apartments and cars, but also furniture, household appliances, carpets and tickets to sanatoriums. I didn’t accept anything – I made the furniture myself from boards and wood panels, I made a table, the legs of which I made from the trunk of a branched apple tree. The dining room cabinet I had assembled in those days is still standing in my home in Vilnius. My homemade furniture suffered a great deal during my moves from Ignalina to Mėnulis Street in Vilnius, from there to my current apartment in the old town of Vilnius. I didn’t ask the authorities to designate a car for me either. I didn’t have a car in Soviet times. I bought my first car in 1997, it was a Rover and I passed it on to my son Šarūnas. However, I have accumulated a huge three-room library. Why didn’t I take advantage of the benefits provided by the unions? I set myself a personal challenge that I would not collaborate with the Soviet authorities or betray my principles for anything in return. This principle seems naive today, but in the times of deficits and distribution based on vouchers, it was somewhat of a position.
How did you manage to move from a small town to the capital and still become a heart surgeon in the prestigious field of surgery?
It was an incredible coincidence. I was already doing abdominal surgery, besides, I also graduated from the Faculty of History of Vilnius University. I wanted to move from Ignalina to Vilnius and continue this work. But something happened differently – a cardiac surgeon was called to Ignalina for an operation on a chest injury. Cardiac surgeon, now professor, and then associate professor Giedrius Uždavinys asked me during the operation if my father was Alfonsas Andriukaitis, who had written the underground book “Punishment Without a Crime” and confessed that he had read it. He told me: “We need surgeons. Come to Vilnius". After some thought, I agreed to switch to this area of cardiac surgery, of course, I had to start all over again. At that time, the clinic was headed by a professor, the famous heart surgeon Algimantas Marcinkevičius. He believed in me and pulled me out of Ignalina. In two years, I had improved so much that I was given the right to perform heart surgery on my own. The team of younger colleagues with whom I worked and from whom I learned are now medical celebrities of the younger generation: G. Kundrotas, G. Kalinauskas, V. Lebetkevičius, V. Tarutis, K. Versockas and others. For two years, I travelled from Ignalina to work in Vilnius by train every day, and later I managed to change my apartment from Ignalina to Vilnius. I still live on Subačius Street.
<...>