Parodos įvertinimas

Apsaugos kodas
*alt_phpcaptcha_generated_image*
Loading
Ačiū! Jūs sėkmingai palikote atsiliepimą!

{{msg}}

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

PRATARMĖ

Sovietų saugumas akylai stebėjo į SSRS uostus atplaukiančių laivų, plaukiojusių su užsienio valstybių vėliavomis, įgulas, bandė verbuoti jų narius. Ypač daug dėmesio sulaukdavo su Vakarų valstybių vėliavomis atplaukiančių laivų įgulų nariai. Klaipėdoje kontržvalgybinį darbą tarp laivų iš užsienio įgulų vykdė Valstybės saugumo komiteto (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos skyrius Klaipėdos miestui ir Lietuvos jūrų baseinui (Lietuvos SSR KGB Klaipėdos skyrius).

Vienas iš daugelio į KGB akiratį patekusių užsienio jūreivių buvo su Vokietijos Federacinės Respublikos (VFR) vėliava, maršrutu Bremenas-Klaipėda, plaukiojusio prekybos laivo „Bremer Norden“  kapitonas Klausas Kiopke (Klaus Köpke). Jį 1971 m. vasarą pradėjo verbuoti Lietuvos SSR KGB Klaipėdos skyriaus operatyviniai darbuotojai.

Asmeninės kapitono K. Kiopkės savybės saugumiečiams pasirodė labai tinkamos verbavimui. K. Kiopkė buvo išsilavinęs, komunikabilus, „linkęs į nuotykius“, socialdemokratinių pažiūrų, pritarė gerėjantiems VFR santykiams su SSRS ir Rytų bloko šalimis, dėl kainų ir mokesčių didinimo kritikavo VFR vidaus politiką, guodėsi, kad laivų savininkai samdo pigesnę darbo jėgą iš užsienio. Nepaisant to, kad K. Kiopkė buvo priešiškai nusiteikęs komunizmo idėjoms, kritikavo Sovietų Sąjungos atsilikimą gamyboje, darbo stilių ir laisvės suvaržymus, jis demonstravo lojalumą SSRS, vykdė laivybos kompanijos „Bruno Bischoff & Co“ nuostatas dėl komercinių tikslų palaikyti gerus santykius su SSRS. Rinkdamasis įgulos narius, nepriimdavo žmonių, kurie „sukeltų sovietų saugumo organų įtarimus“, „pasistengė atsikratyti“ laive dirbusiu latviu Andriu Perkoniu, kuris buvo „geras, disciplinuotas jūreivis“, bet buvo užmezgęs ryšius su latvių išeiviais. Tiesa, sovietų saugumui įtarimų kėlė K. Kiopkės domėjimasis kai kuriais klausimais: kodėl gilinama Klaipėdos uosto akvatorija, koks gylis prie krantinių ir farvaterio, jo bendravimas su į Rygos uostą atplaukusių Vokietijos Demokratinės Respublikos (VDR) laivų, gabenusių karinę techniką VDR liaudies armijai ir VDR dislokuotai SSRS kariuomenės grupei, įgulų nariais ir kt.

K. Kiopkė norėdamas, kad jo laivas Klaipėdos uoste būtų aptarnaujamas geriau, o kroviniai iškraunami greičiau, stengėsi užmegzti artimus santykius su uosto tarnybų darbuotojais. Vaišingumu garsėjęs kapitonas skundėsi, kad dažnos išgertuvės kenkė jo sveikatai, o laivybos kompanijos reprezentacijai skiriamų 110 markių, konjakui, alui ir saldainiams ne visada pakakdavo. K. Kiopkės bandymai susidraugauti su uosto tarnybų darbuotojais buvo parankūs sovietų saugumui, nes šiose tarnybose veikė daug KGB agentų.

Pretekstu užmegzti kontaktą su K. Kiopke buvo jo vadovaujamos laivo įgulos narių Klaipėdoje padaryti pasienio režimo pažeidimai: grįžimas į laivą po 24 val., mieste sukeltos muštynės ir kt. Su K. Kiopke susitikęs, pasieniečiu karininku apsimetęs Lietuvos SSR KGB Klaipėdos skyriaus operatyvininkas Jevgenijus Lavrentjevas (Евгений Лаврентьев), jam pareiškė, kad įgulos narių padaryti  pažeidimai susiję ir su jo paties netinkamu elgesiu, kadangi jis pats „naktimis negrįžta į laivą ir girtuokliauja“. Pagrasinus apie pažeidimus pranešti laivo savininkams kompanijai „Bruno Bischoff & Co“ ir pasinaudojus tuo, kad K. Kiopkė bijojo prarasti reputaciją ir netekti kapitono pareigų, saugumiečiai palaipsniui pradėjo megzti „asmeninius draugiškus santykius“ ir ruošti jį verbavimui. K. Kiopkei buvo žadama apie pažeidimus nepranešti savininkams, jei jis „bendromis jėgomis“ padės užkirsti kelią galimiems pasienio režimo pažeidimams: informuos apie įgulos narius, kurie ruošis išvykti už miesto ribų ar fotografuos uosto teritorijoje, apie asmenis, kurie bandys nelegaliai patekti į laivą, norėdami pabėgti į užsienį, perduoti įgulos nariams laiškus ar siuntinius bei užsiima kontrabanda. Kapitono buvo paprašyta „jo paties labui“ apie susitikimus su „pasieniečiu karininku už laivo denio ribų“ nepasakoti nei įgulos nariams, nei laivo savininkų atstovams.

Pirmasis K. Kiopkės susitikimas su „pasieniečiu karininku“ J. Lavrentjevu už laivo ribų įvyko 1972 m. sausio mėn. Klaipėdos kavinėje. „Operatyvinio kontakto užmezgimo“ metu buvo „sutarta“, kad kapitonas, rūpindamasis savo ir laivybos kompanijos reputacija, pranešinės tik apie veiksmus, galinčius „pakenkti SSRS sienų saugumui“. Nors K. Kiopkė galimai suvokė, kad turi reikalų su sovietų žvalgyba, bet „pasieniečiui karininkui“ teigė, kad jis ir laivybos kompanija laikosi nuostatos nebendradarbiauti nei su VFR, nei su SSRS specialiosiomis tarnybomis ir, kad  jis niekada neužsiims šnipinėjimu.

Susitikimuose su „pasieniečiui karininkui“ K. Kiopkė, siekdamas sukurti „draugišką ir laisvanorišką“ atmosferą, kagėbistui  pasakodavo apie įvairius įvykius laive, pasieniečių, muitininkų ir policininkų darbą VFR uostuose, padovanojo prekybos ir karinių jūrų laivyno žinyną, charakterizuodavo savo laivo įgulos narius. Saugumiečiai džiaugėsi, kad vaišių metu net nereikdavo naudoti „spec. preparato“, K. Kiopkė atsakydavo į visus „teisingai“ suformuluotus klausimus. Taip KGB bandė išgauti informaciją apie galimus užsienio laivų jūreivių ryšius su VFR specialiosiomis tarnybomis, išaiškinti jūreivius, tinkamus verbavimui ir žvalgybinėms žinioms gauti. Ateityje saugumiečiai planavo „plėsti klausimų diapazoną“, įtraukiant klausimus apie VFR specialiųjų tarnybų darbuotojus Bremeno ir Hamburgo uostuose, laivybos kompanijos „Bruno Bischoff & Co“  ryšius su specialiosiomis tarnybomis ir kt. Tačiau galutinis ir svarbiausias sovietų saugumo tikslas buvo KGB agentu užverbuotą asmenį „pakišti“ užsienio specialiosioms tarnyboms ir taip  „įsiskverbti“ į „priešo agentūrinį tinklą“ bei gauti reikiamą informaciją.

Tačiau sovietų saugumo planai žlugo, K. Kiopkės  užverbuoti nepavyko. Galbūt įtakos tam turėjo Vakarų Vokietijoje pasirodę pranešimai apie už šnipinėjimą Sovietų Sąjungai nuteistą laivo kapitoną Nikolą Hartmutą (Nicol Hartmut) – KGB agentą Richardas (pseud.) bei keli VFR Konstitucijos apsaugos tarnybos (vokiškai – Bundesamt für Verfassungsschutz) atstovų vizitai pas K. Kiopkę. VFR kontržvalgybininkai norėjo įsitikinti, ar jis neužverbuotas KGB. Jie įspėjo K. Kiopkę būti atsargiu, nes jo aplinkoje veikia daug KGB agentų, bei informavo jį, kad laive įrengti telefonai yra pasiklausomi. K. Kiopkei atpažinimui buvo parodytos Klaipėdos, Rygos Leningrado uostuose darytos „tarybinių merginų“, susitikinėjusių su užsienio laivų jūreiviais ir KGB naudotų jų kompromitavimui siekiant užverbuoti, nuotraukas. Jis prisipažino, kad kai kurios merginos jam yra pažįstamos. K. Kiopkei taip pat buvo pranešta, kad Konstitucijos apsaugos tarnyba žino apie jo ryšius su „pasieniečiu karininku“ ir nurodyta būti atsargiu, nes „pasienietis“ yra arba „KGB darbuotojas“, arba „asmuo, artimai susijęs su KGB“. Vokietijos kontržvalgybininkai taikliai nuspėjo, kad K. Kiopkei „pasieniečio karininko“ pateikti su pasienio režimu susiję klausimai yra tik pretekstas užmegzti kontaktą ir kad ateityje bus reikalaujama daugiau – toks KGB darbo metodas. Pareigūnai įspėjo kapitoną nedelsiant jiems pranešti, jei bus bandoma jį verbuoti. Socialdemokratams simpatizavusį K. Kiopkę taip pat giliai sukrėtė 1974 m. kilęs skandalas paaiškėjus, jog Vokietijos kanclerio Vilio Branto (Willy Brandt) patarėju dirbo VDR Stasi šnipas Giunteris Gijomas (Günter Guillaume), kuris buvo nuteistas kalėti 13 metų.

1975 m. vasario mėn. eilinį kartą į Klaipėdą atplaukęs K. Kiopkė vėl susitiko su „pasienio karininku“, kuriam pasakė, kad bendraudamas su juo padarė daug klaidų – buvo per daug atviras ir išpasakojo kai kuriuos, jo manymu, neviešintinus duomenis apie VFR specialiųjų tarnybų veiklą. Kapitonas prisipažino, kad apie ryšius su „pasienio karininku“ raštu išdėstė laivybos kompanijos „Bruno Bischoff & Co“ vadovybei ir Konstitucijos apsaugos tarnybai. Jis buvo pasiryžęs tęsti draugystę su „pasieniečiu karininku“, bet tik jei nebus aptariamos ankstesnės problemos. Saugumietis pagrasino K. Kiopkei, kad nuo šiol jam teks pačiam atsakyti už laivo įgulos narių nusižengimus. Visi asmeniniai susitikimai su kapitonu buvo nutraukti ir pradėta rinkti jį kompromituojanti medžiaga, siekiant uždrausti jam plaukti į SSRS uostus.

Po šio pokalbio K. Kiopkė jautėsi persekiojamas KGB, nuolat provokuojamas veltis į kontrabandinius sandorius. Jis vis atviriau kritikavo „sovietinę demokratiją“: asmens teisių ir laisvių varžymą, laivuose atliekamus patikrinimus, nepasitikėjimą žmonėmis ir užsieniečiams pateikiamus įtarimus esant šnipais, draudimą SSRS piliečiams išvykti už „geležinės uždangos“ ir „apsidairyti po kitas šalis“. Jo vadovaujamame laive apsilankiusiems Klaipėdos ir Rygos uostų tarnybų darbuotojams demonstravo A. Solženycino knygas. Kalbėdavo, kad vadovaujančius postus Klaipėdos uosto tarnybose užima rusai, nes lietuviais nepasitikima, ypač jei kiltų konfliktas su NATO. Klausinėjo Inflot‘o darbuotojos ar jai patinka, kad rusai nekalba lietuviškai. Stebėjosi, kodėl lietuviai sutinka bendradarbiauti su KGB, nes jis pats „gėdytųsi tokio darbo“. Kartais elgėsi demonstratyviai laisvai – pliaže jūreiviui numovė glaudes ir tas vaikščiojo nuogas, restorane sėdėdavo užkėlęs kojas ant stalo. Uosto ir kitų tarnybų darbuotojams dažnai laidydavo ironiškas ir tuo pačiu labai taiklias užuominas dėl jų sąsajų su KGB, kurie apie jas nedelsiant pranešdavo saugumiečiams.

1976 m. sausio mėn. Lietuvos ir Latvijos saugumiečiai parengė bendrą K. Kiopkes kompromitavimo planą. Kagėbistų nurodymu, jūrų agentūros Inflot dispečeriai, saugumo agentai Sergejus (pseud.) ir Fontanas (pseud.), apie kurių slaptą bendradarbiavimą su KGB K. Kiopkė teigė žinąs, parašė pareiškimus dėl netinkamo kapitono elgesio. Dar vienas K. Kiopkės „kontrabandinės“ veiklos įrodymu buvo pateiktas Rygos uosto darbuotojo pasiaiškinimas milicijai apie kapitono įsigytus tris puskilogramius juodųjų ikrų. Remdamiesi šiais ir kitais dokumentais, saugumiečiai Inflot‘o vardu 1976 m. balandžio mėn. išsiuntė protestą laivybos kompanijai „Bruno Bischoff & Co“ ir pareikalavo nušalinti K. Kiopkę nuo laivo kapitono pareigų, nes jis kritikavo santvarką, šmeižė ir diskreditavo uosto tarnybų darbuotojus ir t.t. Pažymėtina, kad protestas buvo išsiųstas be atsakingų darbuotojų parašų, nes jį pasirašyti atsisakė ne tik Klaipėdos jūrų uosto viršininkas A. Ramanauskas, bet ir Klaipėdos jūrų prekybos uosto viršininkas A. Belyj, o jų įtakoje – ir Inflot‘o viršininkas. Protestui ir K. Kiopkės kompromitavimui pritarė tik Lietuvos komunistų partijos Klaipėdos miesto komiteto pirmasis sekretorius J. Gureckas. Kompanija atsiprašė už netinkamą K. Kiopkes elgesį, pranešė, kad uždraus jam plaukti į SSRS uostus bei „nuoširdžiai sieks tęsti gerus santykius“.

Sužinojęs, kad SSRS tapo nepageidaujamu asmeniu, K. Kiopkę ištiko širdies priepuolis. Jis dvi paras pragulėjo lovoje. Į naują reisą išlydėdamas laivą „Bremer Norden“, kuriam vadovavo jau kitas kapitonas, K. Kiopkė kajutėje sudraskė ir išmetė už borto ant stalo pastatytą SSRS vėliavą. Vėliau jis dar plaukiojo laivais maršrutu VFR-Norvegija, o 1977 m. sausio 1 d. buvo atleistas.

1976 m. balandžio mėn. laivas „Bremer Norden“ į Klaipėdą atplaukė vadovaujamas naujo kapitono – Ernsto Švobmano (Ernst Schwöbmann). Istorija pasikartojo – KGB pradėjo domėtis jo asmeninėmis ir dalykinėmis savybėmis, politinėmis pažiūromis. Dar 1965 m. jam jau buvo uždrausta plaukti į SSRS uostus, bet vėliau draudimas buvo atšauktas.

KGB duomenimis, 1970 m. užsienio šalių laivų įgulų narius Klaipėdoje sekė 94 saugumo agentai. Jūreiviai, kurie neva bandė išaiškinti KGB agentus, skatino tautinę nesantaiką tarp lietuvių ir rusų (anot saugumiečių, „žaidė nacionaliniais jausmais“), gyrė vakarietišką gyvenimo būdą, kritikavo sovietinio gyvenimo tvarką, būdavo paskelbiami nepageidaujamais SSRS uostuose, dėl jų elgesio rašomi protestai laivybos kompanijoms.

1973 m. duomenimis, KGB ryšiais su „priešo“ specialiosiomis tarnybomis įtarė 16 į Klaipėdos uostą atplaukusių užsienio šalių laivų įgulų narių. 1970 m. duomenimis, į Klaipėdos uostą atplaukiantiems užsienio šalių laivų įgulų nariams, KGB buvo užvesti 53 operatyviniai rinkiniai (rusiškai – оперативная подборка), saugumo agentais užverbuoti 7 jūreiviai. KGB dėl galimybės užverbuoti tyrė 16 užsienio šalių laivų įgulų narių. KGB „artimus agentūriniams“ ryšius mezgė su VFR vėliava plaukiojusių laivų kapitonais Jurgenu (KGB duotas pseudonimas), Žoli (KGB duotas pseudonimas), vyr. šturmanu Velikan (KGB duotas pseudonimas). KGB operatyvinio tyrimo objektais buvo laivo „Bremer Norden“ 1-asis mechanikas Gerd Müller (KGB duotas pseudonimas Maks), kuris buvo verbuojamas teikti informaciją apie K. Kiopke, mechaniko asistentas Manfred Karp (KGB duotas pseudonimas Viktoras), laivo „Bremer Saturn“ kapitonai Iden Klaus-Dittmar (KGB duotas pseudonimas Prijatel), Hansen Karl-Heinz (sekamas Latvijos SSR KGB), laivo „Hornbaltic“ kapitonas Helmut Linnau (KGB  duotas pseudonimas Hansas), laivo „Bremer Vesten“ 1-asis mechanikas Krebs Karl Herman (KGB duotas kandidato verbavimui pseudonimas Aleksandr) ir kt.

Pradėjus megzti „draugiškus santykius“ su K. Kiopke, Lietuvos SSR KGB Klaipėdos skyrius 1971 m. lapkričio 18 d. jam taip pat užvedė operatyvinį rinkinį tyrimui dėl verbavimo „Lotaras“ (rusiškai – «Лотар»). Dviejuose bylos tomuose sukaupta daugiau kaip 30-ties KGB agentų, dirbusių uosto tarnybose, jūrų agentūroje Inflot, Interklube, muitinėje ir kt. įstaigose, laive „Bremer Norden“ dirbusio jūreivio – KGB agento Viktoras (pseud.) agentūriniai pranešimai apie kapitoną K. Kiopkę, jo išorinio sekimo suvestinės, pažymos apie „pasieniečio karininko“ J. Lavrentjevo konspiratyvius susitikimus su K. Kiopke Klaipėdoje ir Rygoje, viešbučiuose, užeigose apmokėtų vaišių ir dovanų (laikrodis, gintaro dirbiniai žmonai ir kt.) išlaidų sąrašas, taip pat užduotys agentams, planai ir metodai siekiant išsiaiškinti jo politines pažiūras, charakterio ir dalykines savybes ir svarbiausia, ar nebuvo susijęs su VFR specialiosiomis tarnybomis. „Lotaro“ tyrimą kontroliavo KGB prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos 2-oji valdyba Vilniuje ir KGB prie SSRS Ministrų Tarybos 2-oji valdyba Maskvoje.

1977 m. operatyvinis rinkinys „Lotaras“ buvo perduotas į Lietuvos SSR KGB archyvą, kuriame pagal KGB dokumentų saugojimo taisykles, turėjo būti saugomas iki 2010 m., o pasibaigus saugojimo terminui – sunaikintas. Ši byla, skirtingai nei kitos jūreiviams iš užsienio Lietuvos SSR KGB vestos operatyvinės įskaitos bylos, KGB darbuotojų 1988–1991 m. nebuvo sunaikinta arba išvežta į KGB archyvus Rusijoje. Vienintelė išlikusi Lietuvoje vesta tokio pobūdžio byla saugoma Lietuvos ypatingajame archyve, Lietuvos SSR KGB operatyvinės įskaitos bylų fonde ir yra svarbus šaltinis analizuojant sovietų saugumo darbo metodus verbuojant, persekiojant ir kompromituojant žmones bei tiriant Klaipėdos uosto istoriją.

Parengė Lietuvos ypatingojo archyvo KGB dokumentų skyriaus vedėja Vilma Ektytė

ŠALTINIAI:

Оперативная подборка «Лотар», 1974–1977 г., Комитет государственной безопасности при Совете Министров Литовской ССР, Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 893, 894.

Справка о работе 4 отдела 2 управления Комитета государственной безопасности при Совете Министров Литовской ССР в 1970 году. Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-41, ap. 1, b. 675, l. 26, 27. 

Справка о работе 4 отдела 2 управления Комитета государственной безопасности при Совете Министров Литовской ССР за 1972 год, 1972-12-23, Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-41, ap. 1, b.700, l. 123-126.

Справка 4 отдела 2 управления Комитета государственной безопасности при Совете Министров Литовской ССР, 1973-09-28, Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-41, ap. 1, b. 700, l. 208.

Информация о разоблачении агента западногерманской разведки Йоханна Венцеля. 1974 г., Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-18, ap. 2, b.1246.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Valstybės saugumo komiteto (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos skyriaus Klaipėdos miestui ir Lietuvos jūrų baseinui vesto operatyvinio rinkinio „Lotaras“ pirmo tomo viršelis. 1971 m. lapkričio 18 d.

Dokumentas rusų kalba.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 893, viršelis.

Operatyvinis rinkinys „Lotaras“ (rusiškai – оперативная подборка «Лотар») buvo užvestas Klausui Kiopkei, su Vokietijos Federacinės Respublikos vėliava plaukiojusio laivo „Bremer Norden“ kapitonui.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Klauso Kiopkės anketiniai duomenys, surinkti Valstybės saugumo komiteto (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos skyriaus Klaipėdos miestui ir Lietuvos jūrų baseinui darbuotojų. 1971 m. lapkričio mėn.

Dokumentas rusų kalba.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap.1, b. 893, l. 6.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Laivo „Bremer Norden“, plaukiojusio su Vokietijos Federacinės Respublikos vėliava, įgulos narių elgesio taisyklės ir jų vertimas į rusų kalbą. 1971 m. rugsėjo 29 d.

Dokumentai vokiečių ir rusų kalbomis.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 893, l. 48, 49.

Taisyklėse nurodyta, kad SSRS draudžiama įvežti valiutą, pardavinėti daiktus, iš laivo į krantą išeiti galima tik iki 24 val., išeinant būtina gauti leidimą iš sargybinio, su kuriuo reikia elgtis mandagiai, nevaišinti jo cigaretėmis ir kt., būnant šalia sargybinio garsiai nejungti muzikos, nes gali konfiskuoti radijo imtuvus ir magnetofonus, mieste elgtis padoriai, už nederamą elgesį ir muštynes skiriama piniginė bauda ir atimama teisė išeiti į krantą.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Laivo „Bremer Norden“ kapitono Klauso Kiopkės prašymas nebausti mechaniko Gerdo Miulerio (Gerd Müller) už vėlavimą grįžti į laivą nustatytu laiku ir jo vertimas į rusų kalbą. 1971 m. lapkričio 29 d.

Dokumentai vokiečių ir rusų kalbomis.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap.1, b. 893, l. 59, 60, 61.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Valstybės saugumo komiteto (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos skyriaus Klaipėdos mietui ir Lietuvos jūrų baseinui vyr. operatyvinis įgaliotinis Jevgenijus Lavrentjevas (Евгений Лаврентьев).

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-1, ap. 61, kartoteka Nr. 41, kortelė Nr. 7403.

J. Lavrentjevas, apsimetęs pasieniečiu karininku, 1971 m. užmezgė operatyvinį kontaktą su laivo „Bremer Norden“ kapitonu Klausu Kiopke ir bandė ji verbuoti KGB agentu.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Valstybės saugumo komiteto (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos skyriaus Klaipėdos miestui ir Lietuvos jūrų baseinui pažyma apie pokalbį su užsienio jūreiviu Lotaru (pseud.). 1971 m. gruodžio 1 d.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap.1, b. 893, l. 58.

Pažymoje nurodyta,  kad Lotaras – laivo „Bremer Norden“ kapitonas Klausas Kiopke, su laivo su mechaniku G. Miuleriu 6 valandas pavėlavo grįžti į laivą Klaipėdos uoste. Operatyvinis įgaliotinis J. Lavrentjevas, apsimetęs pasieniečiu, pasikvietė kapitoną pokalbiui, pažadėjo padėti Miuleriui sumažinti bausmę ir planavo tęsti kontaktus su kapitonu, kad jį užverbuoti KGB agentu.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Valstybės saugumo komiteto (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos skyriaus Klaipėdos miestui ir Lietuvos jūrų baseinui operatyvinis įgaliotinis Ilgaudas Stasys Šeputa ir jo rengta pažyma apie susitikimą su užsienio jūreiviu K. 1972 m. sausio 1 d.

Dokumentas rusų kalba.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-1, ap. 61, kartoteka Nr. 41,  kortelė Nr. 14781; f. K-30, ap.1, b. 893, l. 73.

I. S. Šeputa po priedanga dirbęs Klaipėdos internacionaliniame jūreivių klube (Interklube), bendravo su laivo „Bremer Norden“ kapitonu Klausu  Kiopke, kuris jam sakė, kad Lietuva okupuota rusų, kad strategiškai svarbiuose Rygos, Ventspilio, Klaipėdos uostuose, kurie būtų ypač svarbūs pablogėjus santykiams su NATO, vadovaujančias pareigas užėmė rusai, nes lietuviais nepasitikima.  

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Valstybės saugumo komiteto (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos skyriaus Klaipėdos miestui ir Lietuvos jūrų baseinui 2-ojo poskyrio viršininkas Vadimas Mocykas (Вадим Моцык).

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-1, ap. 61, kartoteka Nr. 41, kortelė Nr. 9156.

V. Mocykas po priedanga dirbo SSRS muitinės padalinio Klaipėdoje viršininko pavaduotoju. Iš KGB agentų ir kitų šaltinių rinko informaciją apie laivo „Bremer Norden“ kapitoną Klausą Kiopkę, „mezgė asmeninį kontaktą“ su laivo „Bremer Norden“ mechaniku Gerdu Miuleriu (Gerd Müller), kad jis teiktų informaciją apie K. Kiopkės elgesį Vakarų Vokietijos uostuose. K. Kiopkė ir G. Miuleris įtarė, kad V. Mocykas dirba KGB, nes gerai kalbėjo vokiškai, o „eilinis muitinės darbuotojas jiems sakė apie jo darbą KGB“.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Valstybės saugumo komiteto (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos skyriaus Klaipėdos miestui ir Lietuvos jūrų baseinui operatyvinis įgaliotinis Zigmantas Šimkus.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-1, ap. 61, kartoteka Nr. 41, kortelė Nr. 14875.

Z. Šimkus po priedanga dirbo SSRS muitinės padalinyje Klaipėdoje. Iš KGB agentų ir kitų šaltinių rinko informaciją apie laivo „Bremer Norden“ kapitoną Klausą Kiopkę. Jis žinojo, kad Z. Šimkus dirbo KGB. Apie tai užsiminė 1972 m. restorane vykusio pokalbio su pažįstamu (KGB agentu Larinu (pseud.)) metu. K. Kiopke pasakė, kad vienas iš muitininkų, dalyvavęs atimant sovietinius pinigus iš laivo mechaniko asistento, yra KGB darbuotojas.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Laivo „Bremer Norden“ kapitonas Klausas Kiopkė Klaipėdos internacionaliniame jūreivių klube (Interklube). 1973 m. vasario 17 d.

Nuotrauka saugoma operatyviniame rinkinyje „Lotaras“.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 893, l. 246-1.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Laivo „Bremer Norden“ kapitonas Klausas Kiopke Klaipėdos internacionaliniame jūreivių klube (Interklube). 1973 m. vasario 17 d.

Nuotrauka saugoma operatyviniame rinkinyje „Lotaras“.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 893, l. 246-3.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Laivo „Bremer Norden“ kapitonas Klausas Kiopke. Klaipėda. 1973 m. vasario 17 d.

Nuotrauka saugoma operatyviniame rinkinyje „Lotaras“. Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 893, l. 246-4.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

KGB agento Veis (pseud.) agentūrinis pranešimas apie laivo „Bremer Norden“ kapitoną Klausą Kiopkę. 1973 m. birželio 6 d.

Dokumentas rusų kalba

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 893, l. 260, 260 ap.

Kapitonų iš Vakarų Vokietijos iniciatyva Klaipėdos internacionaliniame jūreivių klube (Interklube) buvo surengta „klausimų–atsakymų” vakaronė. K. Kiopkė joje uždavė daugiausiai klausimų: kodėl laivo kapitonas privalo atsakyti už jūreivio elgesį ne tik laive, bet ir mieste, kodėl, skirtingai nei kitose šalyse, jūreiviai į laivą privalo grįžti iki 24 val., kodėl kapitonui Hansenui uždrausta lankytis SSRS, nejaugi išgėrusio asmens pasisakymai prieš SSRS gali pakenkti tokiai didelei ir stipriai šaliai, kodėl už taiką kovojanti SSRS tiekia ginklus Artimiesiems Rytams, kodėl Klaipėdoje negalima nusipirkti Vokietijoje leistų žurnalų „Stern“, „Der Spiegel“, kodėl prie Kultūros rūmų, kuriuose vyksta renginys, nekaba Vokietijos vėliava ir kt. Kapitonas pažadėjo kitais metais dalyvauti Gegužės 1-osios demonstracijoje su Vokietijos vėliava.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Laivas „Rika“, plaukiojęs su Vokietijos Federacinės Respublikos vėliava, per kurio iliuminatorius ir kapitono tiltelio langus laivo kapitonas Johanas Vencelis (Johann Wenzel) slapta fotografavo SSRS, Lenkijos Liaudies Respublikos ir Vokietijos Demokratinės Respublikos karinius laivus. Lenkija, Svinouiscio (lenkiškai – Świnoujście) uostas. 1973 m. rugpjūčio 1 d.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-18, ap. 2, b. 1246, l. 6.

J. Vencelis, Vokietijos Federalinės žvalgybos tarnybos (vokiškai – Bundesnachrichtendienst, BND) pavedimu, slapta fotografuodavo Rytų bloko šalių karinius laivus. Už tai Lenkijos Liaudies Respublikos saugumo buvo sulaikytas ir nuteistas 10 m. laisvės atėmimu.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

SSRS karinio jūsų laivyno kariniai laivai, kuriuos slapta fotografavo laivo „Rika“, plaukiojusio su Vokietijos Federacinės Respublikos vėliava, kapitonas Johanas Vencelis (Johann Wenzel). Lenkija, Svinouiscio (lenkiškai – Świnoujście) uostas. 1973 m. rugpjūčio mėn.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-18, ap. 2, b. 1246, l. 26.

Lenkijos Liaudies Respublikos saugumui sulaikant J. Vencelį, pas jį buvo rastos 23 slapta fotografuotų Rytų bloko šalių karinių laivų nuotraukos, kurias jis darė Vokietijos Federalinės žvalgybos tarnybos (vokiškai –  Bundesnachrichtendienst, BND) pavedimu. Lenkijoje J. Vencelis buvo nuteistas 10 m. laisvės atėmimu.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Johanas Vencelis (Johann Wenzel), su Vokietijos Federacinės Respublikos vėliava plaukiojusio laivo „Rika“ kapitonas, klauso Lenkijos Liaudies Respublikos teismo nuosprendį. Lenkija, Ščecinas. 1973 m. gruodžio 12 d.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-18, ap. 2, b. 1246, l. 43.

Lenkijos Liaudies Respublikos saugumas 1973 m. sulaikė J. Vencelį ir už tai, kad Vokietijos Federalinės žvalgybos tarnybos (vokiškai – Bundesnachrichtendienst, BND) pavedimu rinko informaciją, slapta fotografavo Rytų bloko šalių karinius laivus, uostų statinius, buvo nuteistas 10 m. laisvės atėmimu. Laivo „Bremer Norden“ kapitonas Klausas Kiopkė pokalbiuose su pasieniečiu karininku apsimetusiu KGB operatyviniu įgaliotiniu J. Lavrentjevu buvo provokuojamas prisipažinti galimai turintis ryšių su Vokietijos specialiosiomis tarnybomis. Pokalbiuose J. Vencelio byla buvo minima kaip įrodymas, kad Vokietijos žvalgyba jūreivius naudoja šnipinėti Rytų bloko šalyse.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Vokietijos Federacinės Respublikos kancleris Vilis Brantas (Willy Brandt) (kairėje) su patarėju Giunteriu Gijomu (Günter Guillaume). 1974 m. balandžio 8 d.

Vokietijos federalinis archyvas (Bundesarchiv).

Skelbta https://en.wikipedia.org/wiki/Willy_Brandt#/media/File:Bundesarchiv_B_145_Bild-F042453-0011,_Niedersachsen,_Brandt_im_Wahlkampf.jpg   

V. Brantas turėjo atsistatydinti paaiškėjus, kad G. Gijomas buvo Vokietijos Demokratinės Respublikos valstybės saugumo ministerijos (Štazi) agentas. Socialdemokratams prijaučiantį ir už V. Brantą balsavusį laivo „Bremer Norden“ kapitoną Klausą Kiopkę sukrėtė šnipinėjimo skandalas. Jo nuomone, G. Gijomas „buvo sovietų žvalgas“. Kapitonas dar labiau sunerimo sužinojęs, kad pasienio kariuomenė, su kurios karininku (tikrovėje KGB operatyviniu įgaliotiniu J. Lavrentjevu), jis palaikė draugiškus ryšius, buvo pavaldi ne SSRS gynybos ministerijai, bet SSRS valstybės saugumo komitetui (KGB).

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Straipsnis „Aufgabe X“ („Užduotis X“) apie Vokietijos kanclerio Vilio Branto (Willy Brandt) patarėju dirbusį Giunterį Gijomą (Günter Guillaume), kuris buvo Vokietijos Demokratinės Respublikos saugumo agentu, skelbtas Vokietijos žurnale „Der Spiegel“ Nr. 24. 1974 m. birželio 10 d.

Dokumentas vokiečių kalba.

Spaudos iškarpa.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 894, l. 18, 18 ap.

Straipsnyje laivo „Bremer Norden“ kapitonas Klausas Kiopkė šauktuku pažymėjo teksto dalį, kurioje rašoma apie baudžiamąją atsakomybę už šnipinėjimą priešo žvalgybai. „Perskaitykite, tai liečia ir mane“  – taip K. Kiopkė pareiškė su juo bendravusiam, pasieniečiu karininku apsimetusiam KGB operatyviniam įgaliotiniui J. Lavrentjevui. Straipsnis turėjo įtakos K. Kiopkei apsispręsti ir VFR kontržvalgybai raštu pranešti apie savo ryšius su sovietų „pasieniečiu karininku“.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Laivas „Bremer Norden“, plaukiojęs su Vokietijos Federacinės Respublikos vėliava, Klaipėdos uoste. 1975 m. lapkričio 10 d.

Nuotraukos autorius Gena Anfimov.

Skelbta https://www.shipspotting.com/photos/2773903?navList=gallery&shipName=BREMER+NORDEN&page=1&viewType=normal&sortBy=newest

Laivas „Bremer Norden“ plaukiojo maršrutu Bremenas– Klaipėda. 1971–1975 m. laivo kapitonu dirbo Klausas Kiopkė. KGB užverbuotas laivo „Bremer Norden“ jūreivis Viktoras (pseud.) susitikime su KGB darbuotoju pasakojo, kad laivas yra visiškai niekam tikęs, neatitiko Jūrų laivybos registro reikalavimų ir laikėsi tik dėl didelio dažų sluoksnio. Laivo variklius reikėjo nuolat remontuoti, o laivo būklę tikrinusi komisija nustatė daug trūkumų.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

KGB agento Sergej (pseud.) agentūrinis pranešimas apie laivo „Bremer Norden“ kapitoną Klausą Kiopkę. 1975 m. gruodžio 11 d.

Dokumentas rusų kalba.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 894, l. 70, 70 ap., 71.

Pranešime rašoma apie K. Kiopkės reiškiamą nepasitenkinimą sovietų žinybų atliekamais laivo patikrinimais ir uosto tarnybų darbuotojų tarnavimu KGB agentais.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Laivo „Bremer Norden“ kapitono Klauso Kiopkės kompromitavimo priemonių planas, bendrai parengtas Valstybės saugumo komitetų (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos ir Latvijos SSR Ministrų Tarybos. 1976 m. sausio 30 d.

Dokumentas rusų kalba.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 894, l. 89, 90, 91.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Protesto Vokietijos Federacinės Respublikos laivybos kompanijai „Bruno Bischoff & Co“ dėl laivo „Bremer Norden“ kapitono Klauso Kiopkės „netinkamo“ elgesio projektas. 1976 m. balandžio mėn.

Dokumentas rusų kalba.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 894, l. 99, 100, 101.

Protesto tekstą jūrų agentūros Inflot vardu parengė Valstybės saugumo komiteto (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos skyriaus Klaipėdos miestui ir Lietuvos jūrų baseinui darbuotojai. Tačiau Klaipėdos jūrų uosto viršininkas A. Ramanauskas, Klaipėdos jūrų prekybos uosto viršininkas A. Belyj, o jų įtakoje – ir Inflot‘o viršininkas, atsisakė pasirašyti protestą, todėl į Vokietiją jis buvo išsiųstas be parašų.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Vokietijos Federacinės Respublikos laivybos kompanijos „Bruno Bischoff & Co“ atsakymas į protestą dėl laivo „Bremer Norden“ kapitono Klauso Kiopkės ir jo vertimas į rusų kalbą. 1976 m. balandžio 17 d.

Dokumentas vokiečių ir rusų kalbomis.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 894, l. 103-1, 102, 102 ap.

Kompanijos atstovai apgailestavo dėl „netinkamo“ K. Kiopkės elgesio ir pranešė kad, siekiant išsaugoti draugiškus santykius ir bendradarbiavimą, K. Kiopkė nebeplaukios laivu „Bremer Norden“.   

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Laivas „Bremer Norden“, plaukiojęs su Vokietijos Federacinės Respublikos vėliava, Klaipėdos uoste. 1976 m. liepos 20 d.

Nuotraukos autorius Gena Anfimov.

Skelbta https://www.shipspotting.com/photos/2765951?navList=gallery&imo=5051298&viewType=normal&sortBy=newest&page=1 

Laivas „Bremer Norden“ plaukiojo maršrutu Bremenas– Klaipėda. 1971–1975 m. laivo kapitonu dirbo Klausas Kiopkė. Sovietų saugumui nepavykus jo užverbuoti agentu, laivo savininkei laivybos kompanijai „Bruno Bischoff & Co“ buvo pateiktas protestas dėl neva „netinkamo“ kapitono elgesio ir jam uždrausta įplaukti į SSRS uostus. 1976 m. balandžio mėn. laivo kapitonu tapo Ernstas Švobmanas (Ernst Schwöbmann).  

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Valstybės saugumo komiteto (KGB) prie Lietuvos SSR Ministrų Tarybos skyriaus Klaipėdos miestui ir Lietuvos jūrų baseinui nutarimas operatyvinį rinkinį „Lotaras“ perduoti į archyvą. 1977 m. rugpjūčio 22 d.

Dokumentas rusų kalba.

Lietuvos ypatingasis archyvas, f. K-30, ap. 1, b. 894, l. 139, 140.

Operatyvinis rinkinys „Lotaras“ buvo vedamas Klausui Kiopkei, su Vokietijos Federacinės Respublikos vėliava plaukiojusio prekybos laivo „Bremer Norden“ kapitonui. Nepavykus jo užverbuoti KGB agentu, buvo sudarytas kapitono kompromitavimo planas, o laivo savininkei laivybos kompanijai „Bruno Bischoff & Co“ išsiųstas protestas reikalaujant jį pašalinti iš į SSRS plaukiojusio laivo „Bremer Norden“ kapitono pareigų. Laivybos kompanija, siekdama išlaikyti draugiškus santykius su Inflot‘u, nušalino K. Kiopkę nuo vadovavimo laivams, plaukusiems į SSRS uostus.

Nesėkmingas KGB bandymas užverbuoti laivo kapitoną iš Vakarų Vokietijos

Klauso Kiopkes (1940–2020) nekrologas, paskelbtas Vokietijos Brėmeno žemės laikraštyje „Wesser Kurier“. 2020 m. rugpjūčio 1 d.

Lt En