BALTIJOS KELIU – Į LAISVĘ
Baltijos kelias. Kas jis buvo mums, Anykščių krašto žmonėms – kas išliko atmintyje, emocijose, ką kalba anų laikų dokumentai, ką liudija tuometiniai mitingai, kaip jį pristato ano meto spauda – ir Sąjūdžio, ir oficialioji. Trisdešimties metų senumo įvykiai vėl iškyla prieš akis.
Baltijos kelio pradžia – 1989 m. Lietuvos laisvės lygos inicijuota parašų rinkimo akcija po reikalavimu, kad „TSRS likviduotų Molotovo-Ribentropo pakto pasekmes – išvestų iš Pabaltijo valstybių savo okupacinę kariuomenę ir leistų šių valstybių tautoms pačioms nustatyti politinę-socialinę santvarką Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje.“
1989 m. liepos 11 d. Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdis priėmė sprendimą įsitraukti į šią parašų rinkimo akciją. Ji vyko iki 1989 m. rugpjūčio 23 d.
Baltijos Tarybos posėdyje, kuris vyko 1989 m. rugpjūčio 12 d. Cėsiuose (Latvija), Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžio, Latvijos ir Estijos Liaudies frontų vadovai pasirašė dokumentą dėl masinės politinės akcijos organizavimo. Ji pavadinta BALTIJOS KELIU.
Šiame posėdyje dalyvavęs Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžio Seimo narys, LPS Anykščių Tarybos atsakingasis sekretorius Audrius Vingrys telefonu informavo mus, Anykščių Tarybos narius, apie būsimą akciją ir iškart aptarėme būtiniausius darbus.
Per Sąjūdžio rėmimo grupes tuoj pat išplatinome šią žinią, raginome rengtis akcijai, ruošti tautinę atributiką, tartis dėl nuvykimo, ieškoti transporto, burti ekipažus, nepamiršti tranzistorių, nes radijas Baltijos kelio metu transliuos specialią laidą.
Sąjūdžio Anykščių Taryboje nutarta rugpjūčio 22 d., prieš Baltijos kelią, surengti mitingą. Kaip įprasta, buvo parengtas prašymas rajono valdžiai dėl leidimo mitingą organizuoti (Dok. Nr. 1). Didelių kliūčių nebuvo (kaip kad pirmųjų Sąjūdžio mitingų laikais), leidimas buvo gautas greitai, organizatoriai nebuvo kviesti į Anykščių kompartijos komitetą (kaip tekdavo ankstesniais atvejais) aiškinti – kodėl rengiame, kokie tikslai, kas kalbės, kokie svečiai bus, o gal išvis nereikia to mitingo ir pan.
Nedelsiant reikėjo paskleisti informaciją apie rengiamą mitingą, dar kartą pristatyti istorinę tiesą apie Molotovo-Ribentropo paktą ir slaptuosius protokolus.
Rugpjūčio 17 d. rajoniniame laikraštyje „Kolektyvinis darbas“ Sąjūdžio Anykščių tarybos pirmininkė Irena Andrukaitienė straipsnyje „Juodojo kaspino diena“ pristatė mitingo eigą pabrėždama svarbius jo akcentus – gedulingą Sąjūdžio vėliavos nuleidimą miesto centre, Kančios vainikų padėjimą prie sovietinio saugumo rūsių bei rezistentų niekinimo vietose miesto aikštėje ir prie Nepriklausomybės ąžuolų. Toliau ji rašė: „Savo parašais prieš Molotovo-Ribentropo paktą mes pareiškėme, kad nenorime būti okupuoti. Pasaulis tai jau išgirdo, o Gyvybės žiedą – Baltijos kelią – tolimesnę mūsų protesto išraišką – ir pamatys. <...> Baltijos kelias – tai mūsų nepalaužiamas noras būti laisvais.“
Rugpjūčio 21 d. išėjo Sąjūdžio Anykščių Tarybos leidinys – laikraščio „Žiburys“ (redaktorė – I. Andrukaitienė) devintas numeris, skirtas Baltijos keliui (Dok. Nr. 2). Beje, tai buvo pirmas spaustuvėje spausdintas Anykščių Sąjūdžio laikraščio numeris.
Rubrikoje „Tiesos žodis“ išspausdintas Sąjūdžio istoriko Aloyzo Kvedaro analitinis straipsnis „50 nelaisvės metų“, kuriame kalbama apie Molotovo-Ribentropo paktą Europos kontekste, apie šio pakto padarinius Lietuvai ir įvertinama artėjančių apsisprendimų ir pasirinkimų svarba: „Lietuvos laisvės lygos pradėtas parašų rinkimo vajus parodys, kokia tautos dalis morališkai pasiruošusi tęsti kovą už Lietuvos laisvę ir pasiryžusi imtis atsakomybės už savo ateitį.“ Kreipdamasis į skaitytojus autorius ragino: „Rugpjūčio 23 d. dar kartą nebesidairykime į šalis, o susikaupkime savyje. Mes turime būti pasiruošę atsakyti už save ir už savo tautą. Jeigu ir dabar paliksime teisę savo likimą spręsti kitiems – pasmerksime save visiems laikams.“
Šiame „Žiburio“ numeryje LPS Anykščių Tarybos atsakingasis sekretorius A. Vingrys straipsnyje „Mūsų pozicija“ rašė: „Į pabaigą eina parašų rinkimo akcija dėl Molotovo-Ribentropo pakto ir su jais susijusių politinių Lietuvos įvykių įvertinimo. Respublikoje iki rugpjūčio 20 d. surinkta apie 1,5 mln. parašų. Anykščių rajone iki rugpjūčio 20 d. – 18.600 (rajone yra apie 28.000 rinkėjų). Daugiau nei pusė rajono rinkėjų supranta šios akcijos svarbą.“
Matyt, kad ne visus rajono gyventojus pasiekė parašų rinkėjai, nes, kaip minėtame straipsnyje teigia A. Vingrys, „buvo ir taip, kad žmonės kreipėsi į LPS Seimo Tarybą su skundu, kad į jų fermą neatėjo rinkti parašų.“ Gal su šypsena šiandien skaitytume tokį susirūpinimo laišką, bet tuomet tai reiškė ypatingą Sąjūdžio laikų žmogaus pilietinę poziciją – būtinybę dalyvauti pačiam tuose procesuose, kur sprendėsi istorinės svarbos klausimai.
Kaip pastebi A. Vingrys, sulaukta ir kitokių reakcijų: „Deja, dalis gyventojų į šią akciją žiūri skeptiškai arba net agresyviai. Troškūnuose trys jaunuoliai, kurių asmenybės nenustatytos, suplėšė keletą lapų su parašais. Vienas žmogus savo parašo atsisakė (po anoniminio vyriausybės kreipimosi).“ Sąjūdžio laikais jaunimo tarpe tokia fanatiška ištikimybė sovietiniam režimui buvo sunkiai įsivaizduojama. Matyt, jie buvo paakinti tokiam išpuoliui tų, kurie iš bejėgiškumo prieš vykstančius pokyčius griebėsi tokių beviltiškų „priemonių“.
Daug vietos šiame „Žiburio“ numeryje buvo skirta istorinėms temoms, susijusioms su Molotovo-Ribentropo pakto padariniais – partizaninei kovai, tremties atsiminimams.
Rugpjūčio 22 d. mitingas, skirtas Molotovo-Ribentropo pakto įvertinimui, prasidėjo centrinėje miesto aikštėje istoriko Arūno Liogės įžanginiu žodžiu ir tęsėsi Kančios vietų atminimo pagerbimu. Tuometinė rajono spauda mitingo eigą aprašė jau pagal pasikeitusią retoriką – ji kaip diena nuo nakties skyrėsi nuo pirmųjų Sąjūdžio mitingų ir kitos jo veiklos vertinimo, nes šių temų ėmėsi jauni žurnalistai. „Kolektyvinio darbo“ korespondentė Gražina Latvelienė straipsnyje „Kodėl?“ rašė: „Žiedai pagarbiai nugula rezistentų niekinimo vietas, su priekaištu paženklina saugumo rūsius, ištikimybę idealams patvirtina ties Nepriklausomybės ąžuolais“. Vainikai ir gėlės čia išgulės keletą dienų, niekas nedrįs jų liesti, nors šnairai žiūrinčių ir besipiktinančių – iš senosios idėjiškų komunistų gvardijos – buvo ne vienas.
Mitingo eisenai stabtelėjus ties miesto kapinėmis esančiu Tremtinių kryžiumi, – be šurmulio, kalbų įsižiebia žvakutės prie tremtinių, savimi patvirtinusių pakto pražūtingumą, atminimui iškilusio kryžiaus –, minėtame straipsnyje rašė žurnalistė.
Mitingas tęsėsi Anykščių šilelyje esančiame Dainuvos slėnyje. Dalyvius tautiška daina pasveikino tuo metu Anykščiuose viešėjęs Toronto (Kanada) jaunimo ansamblis „Atžalynas“.
Mitinge kalbėjo LPS Seimo nariai Algimantas Čekuolis, Arvydas Juozaitis, Sąjūdžio Anykščių Tarybos pirmininkė I. Andrukaitienė, LKP Anykščių rajono komiteto III sekretorė (ideologiniam darbui) Tamara Božok.
Mitingo dalyviai akivaizdžiai nepalaikė LKP atstovės kalbos. Gal tai suerzino vienos nemažos Anykščių įstaigos vadovą, idėjinį komunistą, kuris pasipiktinęs metė repliką, koks čia, girdi, ekstremistų išmislas, nėra reikalo važinėti į jokius Baltijos kelius, jis neduosiąs įstaigos autobuso savo darbuotojams. Tuomet A. Čekuolis, atskubėjęs prie mikrofono, pasakė, kad Baltijos kelyje stovės ir Algirdas Brazauskas. Reikėjo matyti, su kokiu įkarščiu tas pats vadovas, po A. Čekuolio žodžių pripuolęs prie mikrofono, sukeldamas tarp mitingo dalyvių juoko bangą, žadėjo ir autobusą, ir garantiją, kad „mes visi būsim“ tame Baltijos kelyje.
Po mitingo Baltijos kelio žinią žmonės perdavinėjo vieni kitiems, Anykščių Sąjūdžio Taryba parengė skelbimą (Dok. Nr. 3) ir išplatino per Sąjūdžio rėmimo grupes. Skelbimai buvo iškabinti mieste, visuose rajono miesteliuose bei stambesnėse gyvenvietėse.
Vilniuje Sąjūdžio būstinėje vykusiame pasitarime Anykščiams akcijos organizatoriai siūlė paimti keturis magistralės kilometrus, bet mes, žinodami žmonių nusiteikimą, nusprendėme, kad galėsime užpildyti ir visus penkis. Buvo parengta ir platinama maršruto schema, kurioje nurodyta atvykimo kryptis ir anykštėnų stovėjimo vieta Baltijos kelyje (Dok. Nr. 4).
Anykštėnų kolona – lengvųjų automobilių ir autobusų virtinė – išsitęsė per aštuoniolika kilometrų. Kai pirmosios mašinos pasiekė Troškūnus, nedidelį miestelį Panevėžio kelyje, paskutiniosios dar nebuvo pajudėję iš Anykščių. Paskaičiavome, kad mūsų galėjo būti apie penkiolika tūkstančių, nes lengvųjų mašinų ekipažai buvo užpildyti, o dalis autobusų buvo pilni stovinčių.
Šiandien ši kolona atrodytų egzotiškai – „Žiguli“, „Moskvič,“ garsusis „Zaporožec,“ autobusai GAZ, KAG-1, KAG-3, legendinis PAZ, paskutinis tų laikų technikos žodis – LAZ dabar dažnam nei girdėti, nei matyti.
Bet tuomet ši kolona, papuošta tautine atributika, su plevėsuojančiomis trispalvėmis ir juodais kaspinais atrodė jaudinančiai. Mes vykome kurti istorijos.
Anykščių Sąjūdžio fotografas Alfredas Motiejūnas pirmas atvažiavo į Baltijos kelio trasą ir laukė mūsų, kad galėtų įamžinti istorines akimirkas: mūsų atvykimą, išsidėstymą per visus penkis kilometrus. Jis siekė, kad kuo daugiau žmonių pakliūtų „į kadrą“ ir liktų istorijai, kad būtų užfiksuotos mūsų nuotaikos, šypsenos, jaudulys ir džiugesys.
Anykštėnų trasa buvo nuo 305 iki 310 kilometro, tarp kupiškėnų ir panevėžiečių. Sustojome petys petin, susikibome rankomis, iškėlę Trispalves ir savo pačių pagamintą Anykščių miesto vėliavą, kurioje buvo pavaizduotas istorinis Anykščių herbas – šv. Jonas Nepomukas, stovintis ant trijų arkų mūrinio tilto per Šventąją.
Tik dvidešimt minučių truko didžioji rankų jungtis, suvienijusi trijų okupuotų valstybių žmones, sujungusi jų sostines – Vilnių, Rygą ir Taliną. Taikus protestas, priminęs visiems, kad II pasaulinis karas dar nepasibaigęs, kad Europoje XX a. pabaigoje tebėra agresoriaus užgrobtos šalys. Ir kad jos nori išsilaisvinti.
Reakcijos ilgai laukti nereikėjo. 1989 m. rugpjūčio 26 d. pasirodė TSKP CK pareiškimas „Apie padėtį tarybinėse Pabaltijo respublikose.“ Tai buvo atviras grasinimas. Jis skelbė: „Nueita per toli. Pabaltijo tautų likimui gresia rimtas pavojus. Žmonės turi žinoti, prie kokios bedugnės juos stumia nacionalistų lyderiai. Jeigu jiems pavyktų pasiekti savo tikslų, padariniai gali būti katastrofiški. Galėtų iškilti klausimas dėl paties jų gyvybingumo.“ Skambėjo grėsmingai ir grėsmė iš tiesų buvo reali, nes praktikos grasintojai jau turėjo.
1988 m. rugsėjo 29 d. Vilniuje, Gedimino aikštėje (dab. Katedros) per Lietuvos laisvės lygos surengtą taikų mitingą, skirtą Molotovo-Ribentropo pakto slaptųjų protokolų pasmerkimui, įvyko pirmas viešas brutalus susidorojimas su taikiais žmonėmis. Milicija ir SSRS vidaus kariuomenės daliniai jėga išvaikė mitingą, jo dalyvius spardė, daužė kumščiais, guminėmis lazdomis – „bananais“. Per šį „bananų balių“ buvo sužeista daug žmonių, apie 30 areštuota.
1989 m. balandžio 9 d. Tbilisio centre, prie Parlamento, vyko taiki akcija, reikalaujanti Gruzijos nepriklausomybės. Joje dalyvavo apie 10 000 žmonių. SSRS desantininkų ir vidaus kariuomenės daliniai, vaikydami susirinkusius, surengė „kastuvėlių balių“ – desantiniais kastuvėliais daužė beginklius žmones, taikydami į galvą. 16 akcijos dalyvių žuvo vietoje, 5 ligoninėje mirė nuo sunkių sužalojimų, daugiau nei 100 sužeista.
Tai buvo tik pradžia, po trejų metų ateis 1991 m. Sausio 13-oji su aukomis Vilniuje, Sausio 20-oji Rygoje.
Tačiau tuo metu, taikaus Baltijos kelio sukurtoje dvasinio pakilimo atmosferoje, sunku buvo patikėti, kad TSKP CK pareiškimas galėtų būti vykdomas paraidžiui.
Bet viešas to grasinančio teksto įvertinimas ir Sąjūdžio pozicijos išsakymas turėjo atsirasti. Rugpjūčio 29 d. paskelbiamas trumpas LPS Seimo Tarybos pareiškimas, kuriame sakoma, kad „pilnas dezinformacijos ir bauginimo tekstas, parašytas TSKP CK vardu, yra blogas atsakymas į šiuos taikingus mūsų tautos valios pareiškimus. <...> LPS Seimo Taryba yra įsitikinusi, kad Tarybų Sąjungos ir Lietuvos santykių politinės problemos turi būti sprendžiamos teisinio dialogo būdu.“ (Dok. Nr. 5)
CK pareiškimas nors ir nepajėgė užgožti Baltijos kelio euforijos ir pojūčio, kad pasaulis mus pamatė ir išgirdo, kad mes dabar ne vieni, bet visgi pasėjo žmonėse tam tikro nerimo ir reikėjo Sąjūdžio žodžio tautai.
VII Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžio Seimo sesijoje, vykusioje 1989 m. rugsėjo 5 d., priimamas Seimo kreipimasis į Lietuvos žmones, kuriame aptariamas Lietuvos kelias į nepriklausomybę dviejų politinių įvykių akivaizdoje: platų atgarsį ne tik Sovietų Sąjungoje, bet ir tarptautinėje erdvėje sukėlusių rugpjūčio 23-osios renginių bei po jų sekusio TSKP CK pareiškimo. Konstatuota, kad Lietuvos ryžtas taikiomis priemonėmis siekti tikslo susiduria su teisės normas paminančiomis TSRS nuostatomis, kuriomis paneigiama visuotinai pripažinta tautų apsisprendimo teisė, deklaruojama net ir TSRS Konstitucijoje. Kita vertus, atkreipiamas dėmesys, kad politiniai procesai Lietuvoje turi taikingą ir demokratišką pobūdį ir kad tai yra pripažinusi TSRS vadovybė. Sustoti Nepriklausomybės kelyje nežadama. Kreipimesi sakoma: „LPS Seimas pareiškia: „Baltijos kelias tapo mūsų susitelkimo ir nepriklausomybės simboliu, todėl ir toliau sieksime didžiojo tikslo.“ (Dok. Nr. 6)
Įvardindamas Baltijos kelio prasmę Anykščių „Kolektyvinio darbo“ korespondentas Tautvydas Kontrimavičius rašė: „Ši akcija pareikalavo didesnio apsisprendimo ir pasiryžimo. Bet ir ji – tik repeticija, savotiškas nuomonių tyrimas, ar jau išaugome tiek, kad galėtume sąmoningai lemti savo krašto ateitį, ar jau pajėgtume taip pat vieningai, petys į petį, savo darbu kurti Lietuvą?“
Po Baltijos kelio Sąjūdis rengėsi tolimesniems politiniam žingsniams Nepriklausomybės susigrąžinimo kelyje, iš kurių svarbiausias buvo artėjantys rinkimai į LTSR Aukščiausiąją Tarybą ir tuomet dar nesama, tik numanoma – istorinė Kovo 11-oji.
|